reklama

Ako zlepšiť rannú zápchu (nielen) zo sídliska Ťahanovce?

Existuje viacero riešení, ktoré by pomohli zlepšiť dopravu zo sídliska Ťahanovce smerom do centra mesta a opačne. V tomto blogu podrobnejšie predstavím jednotlivé alternatívne riešenia vzhľadom na ich časovú uskutočniteľnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

V predchádzajúcom článku som písal o tom, že nová prístupová cesta na sídlisko Ťahanovce iba čiastočne zlepší dopravnú situáciu. Prečo je to tak?

Doprava zo sídliska Ťahanovce je najkomplikovanejšia v ranných hodinách cez pracovné dni, kedy sa pravidelne tvorí zápcha, ktorá v kritických situáciách siaha až ku čerpacej stanici Shell. V ostatných časoch sa dá dostať zo sídliska do centra mesta obvykle bez väčšieho zdržania, či už využívate MHD alebo automobilovú dopravu.

Z centra mesta na sídlisko Ťahanovce je doprava o trochu jednoduchšia. Dopravné zápchy sa tvoria prevažne v poobedňajších hodinách a sú hlavne v centre mesta pri Auparku, resp. na križovatkách Hlinkova - Komenského a Hlinkova - Národná Trieda. Z mestského okruhu smerom na sídlisko Ťahanovce sa zápchy netvoria takmer vôbec. Výnimkou sú iba dopravné nehody či občasné opravy vozovky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybudovaním novej prístupovej cesty by síce bolo možné vybrať si z viacerých ciest, ale v ranná dopravná zápcha by sa posunula len minimálne. Buď by sa neúmerne zaťažila Magnezitársku ulica alebo by viacero vozidiel prichádzalo diaľničným privádzačom, čo by zápchu smerom na Hlinkovu ulicu neskrátilo. Pomohlo by to iba vozidlám, ktoré by pokračovali ďalej po mestskom okruhu, napríklad na Námestie Osloboditeľov.

Rýchlo realizovateľné riešenia

Zdieľanie dopravných prostriedkov

Zdieľanie dopravných prostriedkov je čoraz populárnejší trend v moderných svetových metropolách. Košice by sa tiež mohli inšpirovať a aktívne podporovať takéto projekty. Už o pár týždňov sa má spustiť prvá carsharingová služba v Košiciach Sharengo, kde sa budú dať zapožičať elektromobily na jednorazové trasy. Výhodou zdieľanej prepravy by mala byť najmä priaznivá cena, ktorá nebude výrazne prekračovať cenu cestovného lístka a taktiež priestorová úspornosť elektromobilov na cestách, nakoľko ide o menšie vozidlá. V budúcom roku by to malo byť spustenie zdieľania bicyklov. Nedávno do mesta prišla služba Taxify, ktorá výrazne zefektívnila a zatraktívnila využívanie taxislužieb. Takéto alternatívne spôsoby prepravy by mali byť aktívne podporované mestom, napríklad budovaním potrebnej infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Buspruh

Zlepšenie dopravy by prinieslo aj vybudovanie buspruhu pozdĺž Americkej triedy a následným prepojením s Magnezitárskou ulicou pre potreby vozidiel MHD. Na Magnezitárskej ulici sa v súčasnosti nachádza krátky buspruh, ktorý by sa mohol predĺžiť prekreslením VDZ, nakoľko je vozovka dostatočne široká. Pozdĺž Magnezitárskej ulice by bolo potrebné zároveň vybudovať aj chodník, aby bola po tejto úprave bezpečná aj pre peších. Buspruh by sa ďalej mohol plynulo napojiť až na zastávku MHD Tesco, Džungľa. Tým by sa prepravný čas MHD v rannej špičke mohol skrátiť až o 10 až 15 minút. Finančne náročnejšie by už bolo pokračovanie buspruhu až na Mier, museli by sa vybudovať tri premostenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvýšiť komfort cestovania a frekvenciu spojov MHD

Aby ľudia využívali viac MHD na úkor osobných automobilov, bolo by potrebné zvýšiť kapacitu jednotlivých vozidiel, zlepšiť komfort cestovania, skrátiť prepravný čas a zvýšiť frekvenciu spojov. Okrem dopravných špičiek, kedy odchádza zo sídliska Ťahanovce viac spojov, by sa ich frekvencia mala zvýšiť aj v časoch mimo špičky. Napríklad večer a cez víkendy odchádzajú z Námestia Osloboditeľov, čo je hlavný prestupný bod, iba 3 linky č.10 za hodinu. Linka č. 25 síce tiež zachádza až na sídlisko Ťahanovce, ale obsluhuje iba jeho malú časť. Na porovnanie: smerom na sídlisko Dargovských Hrdinov za rovnaký čas vyrazí až 11 autobusov, čo je výrazný nepomer vzhľadom k počtu obyvateľov a je evidentné, že aktuálny počet spojov je nedostatočný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vybudovanie súvislých cyklotrás

Vybudovanie cyklochodníka smerom zo sídliska Ťahanovce do centra mesta je nevyhnutné, aby ľudia boli ochotní vo väčšom počte používať bicykle hlavne v lete a počas priaznivého počasia. Zo sídliska momentálne nevedie žiadna cyklotrasa, dokonca ani súvislý chodník pre peších, smerom do centra mesta. Cyklochodník by sa napojil na už existujúce cyklotrasy, ktoré by sa takisto mali intenzívnejšie budovať, nech vznikne súvislá sieť, ktorá navzájom prepojí všetky mestské časti. Trasovanie cyklochodníku by mohlo byť buď cez park Anička, alebo pozdĺž Americkej triedy, cez Magnezitársku ulicu a ďalej na Hlinkovu alebo Rampovú ulicu. Cyklochodník by bolo možné financovať aj prostredníctvom eurofondov, a tým pádom by to veľmi nezaťažilo mestskú kasu.

Zmena počtu dopravných pruhov

Dopravná zápcha zo sídliska Ťahanovce pokračuje smerom na Námestie Osloboditeľov druhou časťou. Tá sa tvorí pred križovatkou Prešovská - Sečovská a súvisle pokračuje ďalej smerom na Palackého ulicu. Aj v tomto prípade je zápcha zo smeru od sídliska Ťahanovce obvykle výrazne dlhšia ako zo sídliska Dargovských Hrdinov. Je to spôsobené tým, že dva pruhy sa zužujú na jeden na okruhu mesta, zatiaľ čo z Dargovských Hrdinov plynulo pokračujú 2 pruhy ďalej. V tomto prípade by sa mohli čiary prekresliť v opačnom pomere, čím by sa zápcha v tomto smere skrátila. Podobná situácia nastáva aj na Hlinkovej ulici po napojení sa vozidiel z mestského okruhu, kde 2 pruhy zo sídliska Dargovských Hrdinov pokračujú plynulo rovno, zatiaľ čo smerom z okruhu je iba krátky pripájací pruh, ktorý následne končí. Aj v tomto prípade by bolo možné ponechať z obidvoch smerov jeden priebežný pruh, aby sa zápcha rozložila rovnomerne.

Riešenia s výhľadom do budúcnosti

Diaľničný obchvat Košíc

Diaľničný obchvat Košíc pomôže odkloniť tranzitnú dopravu mimo mesto a zníži sa dopravné zaťaženie mestského okruhu. Aktuálne už prebieha výstavba prvej časti obchvatu a koncom roka by sa mala začať súťaž aj na zvyšné časti obchvatu. Diaľničný obchvat bude financovaný z eurofondov a objednávateľom je Národná diaľničná spoločnosť. Tranzitné vozidla síce tvoria iba približne 20% všetkej dopravy, ale veľká časť z toho je kamionová doprava. Najhoršia situácia je na križovatke VSS, kde aj malá dopravná nehoda vie spôsobiť veľmi veľké zápchy. Na diaľničný obchvat by sa po jeho dokončení mohli tiež presunúť vozidlá smerujúce do U. S. Steel, keďže je naplánované priame napojenie areálu diaľničnou križovatkou.

Električková trať na sídlisko Ťahanovce

Električková trať na sídlisko Ťahanovce je plánovaná už od výstavby sídliska. Výrazne by pomohla skrátiť prepravný čas obzvlášť v rannej špičke. Keďže električky nemusia stáť v dopravnej zápche, bola by to významná konkurencia individuálnej automobilovej dopravy, ktorá by dokázala motivovať výrazne viac obyvateľov, aby začali využívať MHD. Takto by už neboli odkázaní mať vlastné auto, doprava do centra by bola rýchla, komfortná a tým by sa znížila aj potreba nových parkovacích miest. Vnímam veľmi negatívne postoj mesta, ktoré deklarovalo, že plánuje výstavbu električkovej trate až po roku 2030, čo je extrémne dlhá doba a som presvedčený o tom, že financie by sa na takýto projekt dokázali za uvedené obdobie mnohokrát nájsť. Mesto by malo aktívne stavať aj nové trate a nielen rekonštruovať tie existujúce.

Zväčšenie kapacity križovatiek

Zväčšenie kapacity dvoch za sebou nasledujúcich križovatiek na diaľničnom privádzači - križovatka s Americkou triedou a Hlinkovou ulicou. Dopravná zápcha sa ráno tvorí v tomto úseku aj kvôli nedostatočnej kapacite cestných komunikácii. Jedno z možných riešení by bolo vytvorenie tzv. diaľničných kolektorov (jeden sa nachádza napr. na križovatke D1 Nová Polhora), kde by sa vozidlá smerujúce z Prešova ďalej po mestskom okruhu oddelili od vozidiel smerujúcich na Hlinkovu ulicu a aj odbočenie zo sídliska Ťahanovce smerom na mestský okruh by bolo bezpečnejšie. Ďalšou možnosťou je zvýšenie počtu jazdných pruhov bez postavenia kolektorov. Súčasťou zväčšenia kapacity križovatiek by mal byť aj buspruh pre vozidlá MHD. Výber vhodného riešenia by mali v každom prípade urobiť odborníci, ale už na prvý pohľad je zrejmé, že tento úsek medzi dvoma za sebou idúcimi križovatkami je kapacitne nedostatočný.

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  48x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu