reklama

Kto bude parkovať v nových parkovacích domoch na sídlisku Ťahanovce?

Posledné miestne zastupiteľstvo MČ Sídlisko Ťahanovce vzalo na vedomie overovacie štúdie parkovacích domov. Otázne je kto, kedy a za koľko tam bude parkovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Za celé volebné obdobie 2014-2018 sa na sídlisku Ťahanovce nevybudovalo ani jedno nové parkovacie miesto. Na poslednom zasadnutí zastupiteľstva MČ sa vzali na vedomie overovacie štúdie pre dva parkovacie domy na Sofijskej a Pekinskej ulici. Nejedná sa o žiadne zahájenie výstavby, skôr to vnímam ako alibizmus, že parkovanie sa predsa po celý čas rieši. Počas celého trvania posledného zastupiteľstva sa nepreberali žiadne iné alternatívy riešenia parkovania.

Parkovacie domy, ktoré boli naprojektované na Sofijskej ulici, budú mať kapacitu 216 miest. Nemajú sa však budovať naraz, keďže pozostávajú z 3 samostatne stojacich budov, ktoré sa majú budovať postupne na etapy. Situácia na Pekinskej ulici je trochu iná. Parkovací dom by mal mať väčšiu kapacitu a predstavuje samostatne stojacu stavbu. Výstavbou parkovacieho domu dôjde k zastavaniu už existujúceho parkoviska, ktoré mestská časť vybudovala pred niekoľkými rokmi z vlastných zdrojov, a takisto sa uberie z existujúcej zelene v okolí. Pozitívne v tomto prípade vnímam aspoň zelený priestor na streche parkovacieho domu, ktorý sa dá využiť na rôzne voľnočasové aktivity a bol by akousi vstupnou bránou do ťahanovského lesa. Ale aj v tomto prípade riešenie parkovacieho domu počíta iba s plateným parkovaním, kedy sa budú parkovacie miesta predávať v podobnej cene ako v prípade parkovacieho domu na Sofijskej ulici. Zároveň všetky verejné parkovacie miesta, ktoré už boli vybudované zaniknú a nahradí ich iba spoplatnená alternatíva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa môjho názoru sa jedná o podvod na slušných ľuďoch. V prípade realizácie týchto stavieb by sa počet parkovacích miest najprv znížil výstavbou, po jej dokončení by síce parkovacie miesta pribudli, ale už by to samozrejme nebolo zadarmo ako je tomu doteraz. Podvod spočíva v tom, že parkovacie miesta si budú musieť občania odkúpiť za zhruba 15000€ od súkromného investora, s čím počíta aj štúdia. Hoci sa jedná o akúsi hornú hranicu a samozrejme skutočné náklady by mohli byť aj nižšie, stále by sa jednalo o veľmi veľký výdavok pre bežnú domácnosť. Za také peniaze si dnes môžete pokojne kúpiť nové auto. Navyše súkromný investor potrebuje na výstavbe parkovacieho domu hlavne zarobiť a ideálne čím skôr. Pokiaľ by došlo k zníženiu počtu parkovacích miest, ktoré by boli v lokalite zadarmo, vytvorilo by to tlak aj na tých obyvateľov, ktorí by pri súčasnom počte parkovacích miest o kúpe vlastného parkovacieho miesta neuvažovali. Situácia, kedy by nemali kde zaparkovať, by ich prinútila svoje rozhodnutie prehodnotiť. Navyše parkovacie domy nepočítajú so žiadnymi miestami zadarmo, tie vraj majú vzniknúť úpravami okolitých ciest, najmä ich zjednosmernením, ale presné číslo sa nikde neuvádza a je vysoko nepravdepodobné, žeby ich vzniklo viac alebo aspoň rovnaký počet ako tých, čo budú musieť z dôvodu výstavby zaniknúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Existujú dve petície, ktoré sú za, resp. proti výstavbe parkovacieho domu na Sofijskej ulici. Po krátkom pátraní sa mi podarilo zistiť počet vyzbieraných podpisov, ktorý je v pomere zhruba 130 ku 30 proti výstavbe parkovacieho domu. Samozrejme, tieto petície nevyjadrujú reprezentatívne názory všetkých obyvateľov, ale je z nich evidentné, že z pohľadu bežného obyvateľa nepredstavujú parkovacie domy zrovna ideálne riešenie, hlavne vtedy, ak majú vyrásť rovno pod oknami. Navyše tieto petície vznikli ešte v čase, keď cena parkovacieho miesta nebola známa.

Netvrdím, že na sídlisku nie sú potrebné parkovacie domy. Verím, že niektorí obyvatelia by si reálne takéto parkovacie miesto kúpili, dokonca aj dobrovoľne, pretože kapacita už existujúcich parkovacích domov je naplnená. Výstavbou týchto parkovacích domoch sa celkový problém parkovania na sídlisku nevyrieši, stále bude viacero lokalít, kde bude situácia naďalej kritická. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V minulosti sa plánovala na sídlisku v rozličných lokalitách stavba viacerých parkovacích domov, o výstavbu vtedy obyvatelia neprejavili dostatočný záujem napriek tomu, že ceny boli v tom čase nižšie. Uvažovalo sa aj o platení na mesačnej báze, kedy by nebolo potrebné miesto odkúpiť do osobného vlastníctva. Všetky tieto zámery sa nerealizovali prioritne pre nedostatočný záujem obyvateľov. Keďže parkovacie domy by stavali podnikatelia, je nepravdepodobné, žeby sa púšťali do projektov, pokiaľ by nemali dostatočný záujem od obyvateľov a stavba by bola pre nich stratová.

Možnosti, ako riešiť parkovanie, je pritom oveľa viac a mnohé z nich sú finančne menej náročné. Jednou z nich, ktorá by bola spravodlivá pre všetkých, sú rezidentské zóny, ktoré by boli určené pre obyvateľov sídliska, ktorí tu majú trvalý pobyt. Lepšie by sa mohli využívať aj existujúce parkovacie plochy napr. pri Metre či Lidli, ktoré sú v noci nevyužité, hoci by mohli slúžiť na odparkovanie vozidla cez noc za symbolický poplatok alebo paušálnou sumou na dlhšie obdobie, pokiaľ vozidlo ráno opustí parkovacie miesto. Takisto by bolo možné zakázať parkovanie pre vozidlá typu N1 (dodávky) v nočných hodinách a tie by museli parkovať na záchytných parkoviskách a nie priamo pod blokmi. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V podstate nie som proti parkovacím domom, ale prekáža mi to, že sa plánujú ako veľkokapacitné, hoci o záujme obyvateľov by sa dalo polemizovať, ceny za parkovacie miesta sú veľmi vysoké pre priemerne zarábajúcich obyvateľov, ktorí by si ich nevedeli dovoliť. Navrhované parkovacie domy navyše znížia počet parkovacích miest, ktoré sú voľne dostupné, na Pekinskej ulici dokonca zanikne už vybudované parkovisko. Štúdie parkovacích domov vôbec nepočítajú s parkovacími miestami zadarmo. Poslanci sa tejto problematike venovali až na poslednom zastupiteľstve, aby mohli v danej veci deklarovať svoju aktivitu, ale tento problém bude musieť riešiť až novozvolení poslanci po komunálnych voľbách. Predtým ako sa tieto projekty začnú ďalej pripravovať, sa plánuje zisťovanie názorov obyvateľov v dotknutých lokalitách. Práve preto ma zaujíma, aký je Váš názor, či súhlasíte s výstavbou parkovacích domov alebo nie, prípadne za akých podmienok?

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  48x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu